[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]Politică de confidențialitate și cookies
Această politică de confidențialitate definește modul în care noi, S.C. Nomina Group Expert S.R.L., colectăm, utilizăm și stocam datele personale atunci când accesați sau interacționați cu site-ul nostru.
În acest document veți află care sunt datele pe care le colectăm și prelucrăm sau pe care ni le puneți la dispoziție prin accesarea , denumit în continuare “site”.
Persoană vizată pentru informarea căreia am creat această păgînă de confidențialitate este orice utilizator al website-urilor și ne vom referi în continuare la această prin “clientul”.
Platforma administrată de S.C. Nomina Group Expert S.R.L., foloseşte cookie-uri proprii şi de la terţi pentru a furniza vizitatorilor o experienţă de navigare superioară şi servicii adaptate nevoilor specifice ale acestora.
Informarea utilizatorului
În momentul în care un site web folosește cookie-uri, fie în interes propriu, fie din partea terților, acesta trebuie să pună la dispoziția utilizatorului, în mod vizibil și clar, cel puțîn următoarele informațîi:
- faptul căsite-ul utilizează cookie-uri – în special menționat dacă sunt plasate de terți (în scopuri de publicitate targetată, de exemplu) și menționarea clară a scopurilor pentru care site-ul respectiv folosește cookie-uri;
- ce sunt cookie-urile;
- care este rolul lor;
- de ce sunt folosite de terți;
- ce tip de informații sunt accesate cu ajutorul cookie-urilor;
- cookie-urile, securitatea și confidențialitatea datelor personale;
- managementul cookie-urilor prin intermediul setărilor browserului;
- de ce sunt cookie-urile importante pentru Internet;
- dezinstalarea cookie-urilor de la terți;
- ce se întâmplădacă utilizatorul refuză cookie-urile.
Modul de prezentare a acestor informațîi
- informațiile referitoare la cookie-uri trebuie prezentate pe site într-un mod vizibil și accesibil utilizatorilor;
- trebuie săexiste un link separat de „termeni și condiții” sau „politică de confidențialitate”;
- acest link trebuie săfie ușor de reperat sau utilizatorului trebuie să i se indice existența acestui link și a informațiilor referitoare la cookie-uri;
- utilizatorului trebuie săîi fie recomandat în mod vizibil să citească aceste informații și instrucțiuni;
- recomandări: fie printr-un banner plasat în primul ecran, fie printr-un sticky ribbon, fie printr-un widget plasat vizibil – utilizatorului trebuie săi se aducă la cunoșțînță că site-ul folosește cookie-uri și să i se recomande informarea suplimentară referitoare la acestea.
Cookie, termen cunoscut și că “browser cookie” sau “HTTP cookie”, este un fișier de text de dimensiuni mici, format din litere, cifre și alte simboluri, ce va fi stocat pe computerul sau terminalul mobil ori alt echipament utilizat pentru accesarea site-ului sau aplicățiilor acestui portalului.
Cookie-ul este instalat prin solicitară emisă de către un web server unui navigator de internet (browser web, exemplu: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox s.a.) cu scopul de a stoca date privind statistici, preferințe sau orice alte informațîi oferite de către utilizator.
Un cookie este format din două părți: numele și conținutul cookie-ului. Mai mult, durata de existență a unui cookie este determinată; tehnic, doar web serverul care a trimis cookie-ul îl poate accesa din nou în momentul în care un utilizator se întoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv. Cookie-urile în sine nu solicită informațîi cu caracter personal pentru a putea fi utilizate și, în cele mai multe cazuri, nu identifică personal utilizatorii de internet.
Cookie-urile sunt create atunci când browserul folosit de către un utilizator afișează un anumit site web. Site-ul web transmite informațîi către browser, iar acesta creează un fișier text. De fiecare dată când utilizatorul accesează din nou respectivul site web, browserul accesează și transmite acest fișier către serverul site-ului web. Altfel spus, cookie-ul poate fi văzut că un card de identificare a utilizatorului de Internet, care anunță site-ul web de fiecare dată când utilizatorul se întoarce pe respectivul site.
Exemplu:
Pentru un utilizator de Windows XP și Mozilla Firefox, cookie-urile stocate în calculatorul său se găsesc la următoarea locație:
C: \Documente și Setări\[nume_de_utilizator]\Datele Aplicățiilor\Mozilla\Firefox\Profiluri\[nume_profil].default\cookies.sqlite
Un cookie poate arăta așa:
SNID50=eR0azHquz-E32l1B7uLIasD63_ZWxrS9fkAc37Z4CQ=Q4levhdDnydqiJGNgoogle.ro/verify 9728 2076339328 30210107 446809680 30173295 *
Securitate
Cookie-urile nu pot fi viruși. Acestea sunt obiecte de tip text ce nu pot fi auto-executate, în consecință acestea nu se pot duplica, prelua conținut din afară navigatorului (browserului web) și nu pot execută aplicații interne sau operațiuni de ștergere/copiere de pe hard-disk-ul utilizatorului. Cookie-urile pot fi totuși folosite pentru scopuri negative. Deoarece stochează informații despre preferințele și istoricul de navigare al utilizatorilor, atât pe un anume site cât și pe mai multe alte siteuri, cookieurile pot fi folosite că o formă de Spyware.
Multe produse anti-spyware sunt conștiente de acest fapt și în mod constant marchează cookie-urile pentru a fi șterse în cadrul procedurilor de ștergere/scanare anti-virus/anti-spyware. În general browserele au integrate setări de confidenţialitate care furnizează diferite nivele de acceptare a cookieurilor, perioada de valabilitate și ştergere automată după ce utilizatorul a vizitat un anumit site.
Avantaje cookie
Un cookie conține informațîi care fac legătură între un web-browser (utilizatorul) și un web-server anume (website-ul). Dacă un browser accesează acel web-server din nou, acesta poate citi informația deja stocată și reacționa în consecință. Astfel, un cookie poate asigura o experiența de navigare superioară.
Scopul cookie
Cookie-urile pot asigura o interacțiune mai rapidă și mai ușoară între utilizatori și site-urile web. Spre exemplu, în momentul autentificării unui utilizator pe un anumit site web, datele de autentificare sunt stocate într-un cookie; ulterior, utilizatorul poate accesa respectivul site fără să fie nevoie să se autentifice din nou.
În alte cazuri, cookie-urile pot fi utilizate pentru stocarea de informațîi referitoare la activitățile desfășurate de utilizator pe o anumită pagină web, astfel încât acesta să își poată relua ușor respectivele activități la o accesare ulterioară a site-ului. Cookie-urile spun serverului ce pagini trebuie să arate utilizatorului, astfel încât acesta să nu fie nevoit să își amintească acest lucru sau să navigheze întregul site de la început. Astfel, cookie-urile pot fi asimilate unor „semne de carte” care îi spun utilizatorului exact unde a rămas în cadrul unui site web.
În mod similar, cookie-urile pot stoca informații referitoare la produsele comandate de către utilizator pe un site de comerț electronic, făcând astfel posibil conceptul de „coș de cumpărături”.
De asemenea, cookie-urile pot oferi site-urilor web posibilitatea de a monitoriza activitățile online ale utilizatorilor și de a stabili profiluri de utilizatori, care pot fi apoi folosite în scopuri de marketing. Spre exemplu, pe baza cookie-urilor pot fi identificate produsele și serviciile agreate de către un utilizator, aceste informații servind ulterior la transmiterea de mesaje publicitare adecvate către respectivul utilizator.
Este important de menționat faptul că site-urile web din România au obligația de a specifica în mod public dacă folosesc cookie-uri și în ce scop (vezi pct.5 – Reglementarea utilizării cookie-urilor).
Paginile web nu au memorie. Un utilizator care navighează de la o pagina web la alta va fi considerat de către site-ul web drept un nou utilizator. Cookie- urile specifice unei sesiuni stochează, de regulă, un identificator care permite utilizatorului să treacă de la o pagina web la altă fără să fie nevoie să introducă de fiecare dată informațiile de identificare (nume de utilizator, parolă, etc). Astfel de cookie-uri sunt utilizate la scară largă de către site-uri comerciale, spre exemplu, pentru a ține evidența produselor adăugate de către un utilizator în coșul de cumpărături. Atunci când utilizatorul vizitează o anumită pagină a unui catalog de produse și selectează anumite produse, cookie-ul reține produsele selectate și le adaugă în coșul de cumpărături, care va conține toate produsele selectate în momentul în care utilizatorul dorește să părăsească pagină.
Cookie-urile specifice unei sesiuni sunt stocate în memoria calculatorului utilizatorului doar pe durata unei sesiuni de navigare pe Internet și sunt șterse în mod automat în momentul în care browser-ul este închis. Pot deveni inaccesibile și dacă sesiunea a fost inactivă pentru o anumită perioadă de timp (de regulă, 20 de minute).
Cookie-urile persistente sunt stocate la nivelul calculatorului utilizatorului și nu sunt șterse atunci când sesiunea de navigare este închisă. Aceste cookie-uri pot reține preferințele utilizatorului pentru un anumit site web, astfel încât acestea să poată fi utilizate în cadrul altor sesiuni de navigare pe Internet.
Pe lângă informațiile de autentificare, cookie-urile persistente pot reține și detalii referitoare la limba și tema selectate pe un anumit site web, preferințe privind meniul unui site, pagini favorite în interiorul unui site, etc. Atunci când utilizatorul accesează un site pentru prima dată, acesta este prezentat în modul implicit. Ulterior, utilizatorul selectează o serie de preferințe, care sunt apoi reținute de către cookie-uri și folosite atunci când utilizatorul accesează din nou site-ul. Spre exemplu, un site web își oferă conținutul în mai multe limbi. La prima vizită, utilizatorul selectează limba engleză, iar site-ul reține această preferință într-un cookie. Atunci când utilizatorul vizitează din nou site-ul respectiv, conținutul va fi afișat automat în limba engleză.
Cookie-urile persistente pot fi folosite pentru identificarea utilizatorilor individuali și, astfel, pentru analizarea comportamentului online al utilizatorilor. Ele pot furniza informațîi referitoare la numărul de vizitatori ai unui site web, timpul (în medie) petrecut pe o anumită păgînă, și, în general, performanțele unui site web. Aceste cookie-uri sunt configurate pentru a putea urmări activitățîle utilizatorilor pentru o perioadă îndelungată de timp, în unele cazuri fiind vorba chiar despre ani.
Cookie-uri flash
Dacă utilizatorul are Adobe Flash instalat pe calculator, mici fișiere pot fi stocate în memoria respectivului calculator de către site-uri web care conțîn elemente Flash (cum ar fi clipuri video). Aceste fișiere sunt cunoscute sub numele de „local shared objects” sau „cookie-uri flash” și pot fi utilizate pentru aceleași scopuri că și cookie-urile obișnuite.
Atunci când cookie-urile obișnuite sunt șterse prin intermediul funcțiilor unui browser, cookie-urile flash nu sunt afectate. Astfel, un site web care utilizează cookie-uri flash poate să recunoască un utilizator cu ocazia unei noi vizite, dacă datele specifice cookie-urilor șterse au fost reținute și într-un cookie flash.
Întrucât cookie-urile flash nu sunt stocate în calculatorul utilizatorului în aceeași manieră în care sunt stocate cele obișnuite, ele sunt mai dificil de identificat și de șters. Băncile și site-urile de natură financiară folosesc astfel de cookie-uri tocmai pentru acest motiv. Pentru că sunt dificil de identificat, aceste cookie-uri sunt stocate în calculatoarele utilizatorilor pentru a permite autentificarea utilizatorilor și a preveni fraudele, deoarece eventualii infractori pot deține numele de utilizator și parolă pentru autentificare, dar nu au acces la calculatorul utilizatorului. Astfel, cookie- urile acționează că un al doilea nivel de autentificare, pe lângă numele de utilizator și parolă.
Cookie-uri first party vs cookie-uri third party
Fiecare cookie are un „proprietar” – site-ul web/domeniul Internet care plasează respectivul cookie.
Cookie-urile first party (prima parte) sunt plasate de către domeniul Internet /site-ul web accesat de către utilizator (a cărui adresa apare în bară de adrese a browserului). Spre exemplu, dacă utilizatorul vizitează www.apți.ro, iar domeniul cookie-ului plasat pe calculatorul său este www.apți.ro, atunci este vorba despre un cookie first party.
Un cookie third party (terță parte) este plasat de către un alt domeniu Internet/site web decât cel accesat de către utilizator; acest lucru înseamnă că site-ul web accesat conține și informațîi provenind de la un site web terț – spre exemplu, un banner publicitar care apare pe site-ul accesat. Astfel, dacă utilizatorul vizitează www.apți.ro dar cookie-ul plasat pe calculatorul său are că domeniu www.trafic.ro, atunci este vorba despre un cookie third party.
Grupul de Lucru Articolul 29 (alcătuit din autoritățîle naționale pentru protecția datelor din statele membre ale Uniunii Europene) consideră că, din punct de vedere juridic, și având în vedere legislăția europeană, noțiunea de „cookie third party” se referă la un cookie plasat de către un operator distinct făță de cel care operează site-ul web vizitat de către utilizator. Cookie-urile third party nu sunt strict necesare utilizatorului care accesează un site web, întrucât ele sunt, de regulă, asociate unui serviciu distinct făță de cel care a fost „solicitat” în mod explicit de către utilizator (prin accesarea site-ului web).
Cookie-urile din perspectiva securității informatice și protecției vieții private
Deși cookie-urile sunt stocate în memoria calculatorului utilizatorului de Internet, ele nu pot accesa/citi alte informații aflate în respectivul calculator. Cookie-urile nu sunt viruși. Ele sunt doar mici fișiere text; nu sunt compilate sub formă de cod și nu pot fi executate. Astfel, nu se pot auto-copia, nu se pot răspândi în alte rețele pentru a genera acțiuni și nu pot fi folosite pentru răspândirea de viruși.
Cookie-urile nu pot căuta informații în calculatorul utilizatorului, însă ele stochează informațîi de natură personală. Aceste informații nu sunt generate de către cookie-uri, ci de către utilizator, în momentul în care acesta completează formulare online, se înregistrează pe anumite site-uri web, utilizează sisteme de plăți electronice, etc. Deși, de regulă, informațiile sensibile sunt protejate pentru a nu putea fi accesate de persoane neautorizate, este însă posibil că astfel de persoane să intercepteze informațiile transmise între browser și site-ul web. Chiar dacă sunt destul de rare, astfel de situații pot apărea atunci când browserul se conectează la server utilizând o rețea necriptată, cum ar fi un canal WiFi nesecurizat.
Pentru a reduce ricurile de interceptare a cookie-urilor, pot fi utilizate așa numitele „secure cookie” sau „HttpOnly cookie”. Cookie-urile de tip „secure” sunt menite să limiteze comunicarea informațiilor stocate în cookie-uri la transmiterea criptată, indicând browser- ului să folosească cookie-uri doar prin conexiuni sigure/criptate. Astfel, dacă site-ul web folosește HTTPS, cookie-urile aferente site-ului sunt marcate cu atributul „secure”, acest lucru împiedicând transmiterea lor către o păgînă non-HTTPS, chiar dacă această este localizată la același URL. Spre exemplu, dacă google.ro folosește un „secure cookie”, acel cookie poate fi obținut doar de către google.ro și doar de pe o conexiune https (care certifică faptul că cel care cere cookie-ul este Google Inc și nu altcineva). Atributul „HttpOnly” indică browserului să folosească cookie-uri doar prin intermediul protocolului HTTP (care include și HTTPS). Un cookie HttpOnly nu este accesibil prin metode non-HTTP, cum ar fi JavaScript, neputând fi ținta unor atacuri de tip cross-site scripting.
O altă sursă de îngrijorare este reprezentată de utilizarea cookie-urilor în scopuri de publicitate direcționată comportamental. Astfel, cookie-urile pot fi utilizate de către companiile de publicitate online pentru monitorizarea comportamentului și preferințelor online ale utilizatorului, în scopul identificării și livrării către utilizator a celor mai relevante mesaje publicitare. Însă aceste preferințe nu sunt exprimate explicit sau conștient de către utilizator, ci sunt modelate în funcție de istoricul navigării online a utilizatorului, paginile vizualizate de către acesta, mesajele publicitare accesate. Spre exemplu, atunci când utilizatorul cîtește o păgînă web despre mășini și se mută ulterior pe o altă păgînă, mesaje publicitare referitoare la mășini vor fi afișate în nouă păgînă, chiar dacă această nu are legătură cu mășini. Întrucât utilizatorul nu este informat despre faptul că acțiunile sale online sunt monitorizate, acest lucru generează îngrijorări referitoare la protecția viețîi private.
Astfel, utilizarea cookie-urilor ridică îngrijorări referitoare la folosirea informațiilor reținute prin aceste cookie-uri în scopul monitorizării utilizatorilor şi folosirii de tehnologii de tip spyware, mai ales în cazurile în care informațiile sunt stocate în calculatoarele utilizatorilor și folosite pentru recunoașterea lor, fără că utilizatorii să aibă cunoșțînță despre acest lucru sau să-și fi dat acordul în acest sens.
Reglementarea utilizării cookie-urilor
Utilizarea cookie-urilor și obligățiile furnizorilor sunt reglementate atât în legislația Uniunii Europene, cât și în legislația națională.
Astfel, Directiva 2002/58/CE (PDF) privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialitățîi în sectorul comunicațiilor electronice, modificată prin Directiva 2009/136/CE (PDF), prevede că :
“Art.5 – (3) Statele membre se asigură că stocarea de informaţîi sau dobândirea accesului la informaţiile deja stocate în echipamentul terminal al unui abonat sau utilizator este permisă doar cu condiţia că abonatul sau utilizatorul în cauză să își fi dat acordul, după ce a primit informaţîi clare și complete, în conformitate cu Directiva 95/46/CE, inter alia, cu privire la scopurile prelucrării. Această nu împiedică stocarea sau accesul tehnic cu unicul scop de a efectua transmisia comunicării printr-o reţea de comunicaţîi electronice sau în cazul în care acest lucru este strict necesar în vederea furnizării de către furnizor a unui serviciu al societăţîi informaţionale cerut în mod expres de către abonat sau utilizator.”
Aceste prevederi au fost transpuse în legislația națională în Legea nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția viețîi private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare:
“Art.4 –
- (5) Stocarea de informaţîi sau obţinerea accesului la informaţia stocatăîn echipamentul terminal al unui abonat ori utilizator este permisă numai cu îndeplinirea în mod cumulativ a următoarelor condiţîi:
- abonatul sau utilizatorul în cauzăşi-a exprimat acordul;
- abonatului sau utilizatorului în cauzăi s-au furnizat, anterior exprimării acordului, în conformitate cu prevederile art. 12 din Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, informaţîi clare şi complete care:
- săfie expuse într-un limbaj uşor de înţeles şi să fie uşor accesibile abonatului sau utilizatorului;
îi. să includă menţiuni cu privire la scopul procesării informaţiilor stocate de abonat sau utilizator ori informaţiilor la care acesta are acces.
În cazul în care furnizorul permite unor terţi stocarea sau accesul la informaţîi stocate în echipamentul terminal al abonatului ori utilizatorului, informarea în concordanţă cu pct. (i) şi (îi) va include scopul general al procesării acestor informaţîi de către terţi şi modul în care abonatul sau utilizatorul poate folosi setările aplicăţiei de navigare pe internet ori alte tehnologii similare pentru a şterge informaţiile stocate sau pentru a refuză accesul terţilor la aceste informaţîi.
- (51) Acordul prevăzut la alin. (5) lit. a) poate fi dat şi prin utilizarea setărilor aplicăţiei de navigare pe internet sau a altor tehnologii similare prin intermediul cărora se poate consideră căabonatul ori utilizatorul şi-a exprimat acordul.
- (6) Prevederile alin. (5) nu aduc atingere posibilităţîi de a efectua stocarea sau accesul tehnic la informaţia stocatăîn următoarele cazuri:
- atunci când aceste operaţiuni sunt realizate exclusiv în scopul efectuării transmisiei unei comunicări printr-o reţea de comunicaţîi electronice;
- atunci când aceste operaţiuni sunt strict necesare în vederea furnizării unui serviciu al societăţîi informaţionale, solicitat în mod expres de către abonat sau utilizator.”
Conform acestor prevederi, utilizarea cookie-urilor third party este permisă cu următoarele condițîi:
- informarea utilizatorilor, într-o manierăclară, completă și ușor accesibilă, în legătură cu:
o plasarea, de către un anumit site web, de cookie-uri în memoria calculatorului utilizatorului;
o scopul utilizării cookie-urilor (informațiile stocate în cookie-uri și scopul în care aceste informațîi sunt utilizate);
o modalitățîle prin care utilizatorul poate șterge cookie-urile sau poate refuză accesul unor terți la informațiile stocate de respectivele cookie-uri;
- obținerea acordului utilizatorului pentru plasarea de cookie-uri și pentru utilizarea informațiilor conținute de către acestea.
- deși acordul utilizatorilor poate fi exprimat și prin utilizarea setărilor browser-ului folosit pentru navigarea pe Internet, este necesar căși în acest caz să existe o informare prealabilă a utilizatorului în legătură cu plasarea de cookie-uri și cu scopul acestora.
Excepțiile prevăzute în legislația europeană și națională permit utilizarea de cookie-uri first party fără respectarea obligăției obținerii acordului utilizatorului. În plus, în iunie 2012, Grupul de Lucru Articolul 29 a emis un aviz prin care clarifică aceste excepțîi:
- unele cookie-uri pot fi exceptate de la obligăția obținerii acordului informat al utilizatorului în anumite condițîi și dacănu sunt utilizate în scopuri suplimentare. Astfel de cookie-uri includ: cookie-urile utilizate pentru memorarea informațiilor introduse de către un utilizator atunci când completează un formular online, cookie-urile utilizate pentru stocarea datelor tehnice necesare rulării de conținut video și audio și cookie-urile utilizate pentru personalizarea paginilor web (spre exemplu, cele care rețîn preferințele referitoare la limba în care este afișat conținutul unui site web).
- cookie-urile de tip first party nu genereazăriscuri pentru viața privată a utilizatorilor dacă site-ul web oferă utilizatorilor informațîi clare în ceea ce privește utilizarea de cookie- uri, precum și garanțîi privind protecția viețîi private (spre exemplu, punerea la dispoziție a unui mecanism facil prin care utilizatorul să poată solicită că datele sale să nu fie colectate) și dacă este asigurată anonimizarea informațiilor de autentificare.
Mecanismul „Do Not Track”
La nivel european există reglementări referitoare la monitorizarea activităților online ale utilizatorilor în scopuri de marketing, fiind necesară, în general, obținerea acordului utilizatorilor pentru astfel de practici. Însă în alte părți ale lumii astfel de situațîi sunt mai puțîn reglementate. În aceste condițîi, în cadrul World Wide Web Consortium (W3C) se lucrează, în momentul de făță, la un standard tehnic (și neutru din punct de vedere tehnologic) – „Do Not Track”. Acest standard va putea fi folosit de către utilizatori pentru a le spune browserelor să semnalizeze companiilor de publicitate faptul că nu doresc că activitățîle lor online să fie monitorizate.
W3C arătă că „utilizatorii au dreptul să șție care date vor fi colectate și în ce scop vor fi utilizate. Având aceste informațîi, ei pot decide dacă să permită sau nu monitorizarea activităților desfășurâte online și colectarea datelor cu caracter personal. Multe companii Internet folosesc datele colectate în legătură cu activitățîle online ale utilizatorilor pentru a personaliza conținutul furnizat utilizatorilor și a direcționa către aceșția mesaje publicitare relevante, în funcție de interesele identificate pe baza informațiilor colectate. Deși unii utilizatori apreciază această personalizare a conținutului și a mesajelor publicitare în anumite contexte, alțîi sunt îngrijorați în legătură cu ceea ce percep a fi o intruziune în viața lor privată.
În aceste condiții, utilizatorii au nevoie de un mecanism care să le permită să-și exprime preferințele cu privire la monitorizarea activităților desfășurâte online; acest mecanism trebuie să fie ușor de configurat și eficient. În plus, site-urile web care nu pot sau nu vor să furnizeze conținut fără să ofere în același timp și publicitate comportamentală sau fără să colecteze date despre utilizatori au nevoie de un mecanism prin care să indice aceste lucruri utilizatorilor și să le permită acestora să ia o decizie în cunoștință de cauză.”
Scopul standardului „Do Not Track” este „de a oferi utilizatorului posibilitatea de a-și exprimă opțiunile personale cu privire la monitorizarea activităților desfășurâte online și de a comunica aceste opțiuni fiecărui server sau aplicăție web cu care interacționează, permițând astfel fiecărui serviciu accesat fie să-și ajusteze practicile în funcție de opțiunile utilizatorului, fie să ajungă la un acord separat cu utilizatorul, care să fie convenabil ambelor părți. Principiul de bază este că exprimarea preferințelor privind monitorizarea este transmisă doar atunci când reflectă o opțiune deliberată a utilizatorului. În lipsa unei opțiuni a utilizatorului, se consideră că preferința privind monitorizarea activităților online nu este exprimată.”
Funcționalități Do Not Track pentru motoarele de căutare
Opțiuni pentru împiedicarea monitorizării activitățîi online a utilizatorului sunt implementate astăzi în diverse forme. De la Internet Explorer 8 care îți oferă posibilitatea să blochezi site-uri terțe care lasă conținut atunci când vizitezi un website, până la noile extensii, add-ons și opțiuni introduse chiar în preferințele motorului de căutare. În lipsa standardului amintit mai sus, la unele motoare de căutare e mai evident cum activezi această funcționalitate, la altele e mai ascuns. Instrucțiuni pentru a seta mecanismul Do Not Track pentru Safari, Internet Explorer 9, Firefox și Chrome găseșți aici
Numărându-se printre ultimii care introduc această funcționalitate, versiunea numărul 23 Google Chrome oferă posibilitatea instalării extensiillor Do Not Track Me, AVG Do Not Track sau Keep My Opt-Outs care blochează cookie-uri și împiedică (momentan) doar companiile de publicitate americane să personalizeze anunțurile în funcție de comportamentul online al utilizatorului de internet.
Firefox, pe lângă add-on-ul Do Not Track Me, oferă și opțiunea „Tell web sites I do not want to be tracked” ce poate fi configurată în meniul privacy. Mai mult, Internet Explorer 10 vine cu Do Not Track că opțiune default. Decizia Microsoft a stârnit o serie de reacțîi puternice, răspunsul unor companii precum Yahoo și Apache fiind că vor ignoră semnalele Do Not Track ale Internet Explorer 10.
O altă unealtă pe care o poți instala pe majoritatea motoarelor de căutare (și chiar că aplicăție pe iOS) este Ghostery. Ghostery scanează pagină pe care o vizitezi și te anunță de existența elementelor instalate de site-uri terțe pentru a îți urmări activitatea. Îți poți seta apoi preferințele în funcție de categoriile din meniu: advertising, analytics, beacons, privacy, widgets. Mai multe informațîi aici.
De menționat este faptul că nu toate funcționalitățîle Do Not Track blochează cookie-urile. Așadar e bine să verifici ce întră în componența fiecărei extensii Do Not Track și să o alegi pe cea care reprezintă cel mai bine limitările pe care vrei să le transmiți site-urilor care îți monitorizează activitatea pe internet.
Surse:
Directiva 2002/58/CE privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialitățîi în sectorul comunicațiilor electronice cu modificările și completările ulterioare;
Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]